TunnelbansNisse Vs. SpårvagnsKålle

Det finns bara en stad i det här landet där högertrafik gäller för människor på väg uppför/nedför en rulltrappa. I samma stad är det även allmänt vedertaget att de som verkligen står stilla i rulltrappan, är turister.
Eller idioter.
Det har väl ingen tid med? Att stå och vänta tills snälltåget har eskorterat en ända upp?

Trots skammen att erkänna det har jag varit där en gång.
Jag var en av dem. Som suckade, stönade och med en menande blick sa "Ursäkta, får jag komma förbi?" för att verkligen markera att det inte var ok att stå still i rulltrappan. Och definitivt inte på fel sida.

Det var inte förrän jag flyttade till betydligt västligare sidor av landet jag upptäckte det onormala i att ha nazistisk ordning i förflyttnings-sammanhang.
Självklart förstog jag inte det först. I början var det jag som orerade om vikten av ordning i trappen för mina nyvunna västlänningar, som stog där med ifrågasättande argument och oförstående blickar.

Men förstår ni inte?!! Man måste hålla ordning, ha regler, så att folk som har bråttom kommer förbi och fram!  Raus, bitte!

Men oj vad fel jag hade. Det är ju bara i staden med alla tunnelbanor som folk har allt, utom just tid. Vi spårvagnsfolk har kanske inte allt, men vi har tiden till att stå still i de 10 sekunder det tar att komma upp i en rulltrappa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0