Gode Gud

Äldre människor har oftast mer insikt än yngre och framförallt har de alltid goda råd när något går snett i ens liv. Varför? Och hur kan de vara så kloka? Jag har efter många långa funderingar kanske kommit fram till det mest korrekta svaret på den frågan. Det kan bero på att de alltid har minst 5 broderade bonader i hallen med olika kloka livs-uppmaningar. På detta sätt blir de påminda vareviga dag om hur man ska leva och hur man ska leda människor rätt på livets snubbliga väg.

Tänk vad roligt det skulle vara om du kom hem till Asta 85 år och fick syn på alla hennes bonader (som hon självklart broderat alldeles själv) i hallen. Och istället för "Morgonstund har guld i mun", "Mor lilla mor, vem är väl som du" och "Jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag" så ser du följande:

- Sjukdomar uppstår spontant till följd av olämpligt leverne -

- Det är ett vetenskapligt faktum att man försvagar sina ögon om man rakar av sig
sin mustasch -

- Badning bör endast ske under sommaren, och bara av rika människor som äter en fin och raffinerad kost. För alla andra, och vid andra tidpunkter, är det synnerligen skadligt för hälsan -

- Jordskalv uppstår där folk lever i synd -

- Gå fort och le mycket, så är det ingen som märker att du är ful -

- Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut -

- Det är bättre att vara omsorgsfullt overksam än att arbeta slarvigt -

- Arbete är en aktivitet som är till för tråkmånsar -

- Pengar kan inte köpa dig vänner, men de gör dina fiender betydligt hövligare -

Och längst fram, mitt på dörren, hänger denna vädjan, som för att understryka det allra viktigaste innan lilla Asta stapplar ut genom dörren:

- Gode Gud.
Giv mig värme, ödmjukhet och tålamod
Så att jag icke slår ihjäl mina medmänniskor
Ty det vore så otrevligt -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0