"I Wan't A Niggerb...eh, Wienerbröd"

Café, Östermalm

Tant ~60: Jag tar en kaffe och en negerboll!
Mörkhyad tjej ~20 (som står bakom): Du, det heter chokladboll!
Tanten (nonchalant): Nej, jag har alltid sagt negerboll, det betyder att bollen är svart.
Tjejen: Kärring!
Tanten (ställd): Men har du ingen hyfs?
Tjejen: "Kärring" kommer från "käring" och betyder "den man har kär", jag menar inget illa.
Tanten: Men jag klarar inte av att höra det ordet.
Tjejen (trött): Då vet du hur jag känner det...

Allvarligt talat. Nu är det väl ändå dags att vi skärper oss i den här frågan. Dels för att de flesta tycker att negerboll är kränkande. Och dels, vilket fruktansvärt osnyggt namn på en så god sak. Tänk er själva om vi skulle kalla alla godsaker för kränkande historiska namn: jude-kringla, svenne-bulle eller bög-boll? Jag menar, det säger sig ju självt: vi är för upplysta och medmänskliga för att hålla på på det här sättet.
Och alla föräldrar - det är INTE ok att lära sina barn att det heter något annat än chokladboll. Skämmes, ta mej faan!


Kommentarer
Postat av: malle

ja jag säger ju det. det finns alltför många helt okompetenta människor helt sonika.
puss.

2007-05-18 @ 21:07:44
URL: http://marlenek.blogg.se
Postat av: Lill´Kim

You go girlfriend, jag är helt på din sida, men vad som gör mig mest förbannad är att folk FORTFARANDE håller på att diskutera detta, men alltså, det va roligt i en minut i Sunes sommar, men sen så vill jag aldrig höra det igen, jag hatar både Sune och ointelligenta människor!
och egentligen, kladdkakan är ju mörkare än chokladbollen, chokladbollen har ju massor av cocos eller pärlsocker på den, vore det egntligen mer korrekt att rikta rasismen mot kladdkakan? den är ju BARA brun. kladdneger eller negerkaka, vad ska vi kalla den?
finska pinnar då? är det oxå kränkande? Budapestbakelsen då? är dte en förolämning mot staden? dem vil förknippas med en bakelse? var det någon som frågade Napoleon om detta?

2007-06-01 @ 21:15:53
Postat av: Regina

Jag hatar också Sune. Jag tar tillbaks att allt jag sagt och ägnar inte en minut till i mitt liv åt det arma kräket. Capish?!

2007-06-03 @ 10:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0